Pardaf.ro » Featured » Cum sa-i faci pe controlorii RATB

Cum sa-i faci pe controlorii RATB

Din start trebuie sa precizez ca in tara asta, Mioritica-De-Balta, Romania, e bine ca intotdeauna inainte sa iesi din casa, sa citesti Constitutia de cel putin doua ori, codul penal, codul civil si eventual si codul de procedura inclusiv fiscala. Asta asa, ca sa fii sigur ca incepi sa-ti cunosti drepturile.

Astea fiind zise, am sa incep cu motivarea acestui articol ca sa inchid din gurile moralistilor care or sa ma acuze ca invat lumea sa incalce legea, sa fure etc

RATB fura. Asta o intuieste toata lumea. CUM fura RATB poate e mai putin stiut:

1-calatorilor nu li se asigura terminarea calatoriei intr-o directie de mers cu pretul unei singure calatorii

(ganditi-va bine inainte sa sariti: daca trebuie sa schimbi 3 tramvaie ca sa parcurgi 3 km pana la destinatie, esti obligat sa platesti 3 bilete de calatorie; in acelasi timp alti calatori parcurg o distanta poate de 3 ori mai mare pana la destinatia lor, in acelasi oras si in acelasi regim tarifar cu UN SINGUR bilet de calatorie. Asta se numeste discriminare tarifara si in alte tari civilizate e rezolvata ori prin eliberarea unui cupon de transfer, ori prin ramanerea valida a calatoriei platite o perioada de sa zicem 2 ore. La noi nu.)

2-RATB au postat prin toate mijloacele de transport abtibilde pe care scrie mare: “transportul public nu e gratis!”

De ce sa nu fie gratis ca doar RATB traiesc aproape integral pe spatele nostru, al contribuabilului (au mai iesit unele aspecte la iveala in urma recentei greve a RATB) si inca traiesc bine! Asadar din moment ce se servesc din buzunarul nostru aproape integral, de ce nu asigura transportul macar foarte foarte ieftin?

3-RATB nu asigura o frecventa previzibila a mijloacelor de transport

Oricine are ghinionul sa fie nevoit sa foloseasca autobuzul 301 stie ca intervalul de timp dintre doua autobuze ar trebui inclus in lista de pariuri de la Stanley: e un total joc de noroc. Autobuzul poate sa vina la 10 minute, 20 de minute sau dupa 1 ora si jumatate. E la noroc.

4-RATB nu asigura confortul calatorilor pentru care acestia platesc

Daca sperati ca in vara asta sa aveti norocul sa prindeti vreun autobuz cu aerul conditionat mergand (in sectiunea calatorilor ca la sofer merge bine-merci) sa ma anuntati si pe mine. Eu vara merg in exclusivitate cu masina pe cheltuiala mea pentru ca m-am saturat sa ma sterg de transpiratia altora cand ma dau jos din autobuz…

5-RATB nu rezolva plangerile calatorilor

Am facut nenumarate plangeri care s-au soldat cu pauza si silentio stampa. Ii doare in pix de plangerile tale.

6-RATB e o masina de facut bani pentru niste baieti

Autobuze Mercedes cand ei produc “crestere negativa” ca sa folosesc o expresie la moda. Sistem de taxare electronica care nu functioneaza dar a costat zeci de milioane. Display-uri lcd care nu fac decat sa roteasca niste poze si care probabil si ele au costat zeci de milioane de euro etc etc.

7-Controlorii verifica calatorii discriminatoriu

Am vazut cu ochii mei cum o gasca de controlori au ignorat pur si simplu o satra de tigani care mergeau fara bilet dar s-au napustit ca niste ulii in acelasi autobuz in care erau si tiganii, pe doua studente pe care le-au si amendat. Controlorii au ochiul format pentru calatorii eventuale-victime: femei gravide, studente, oameni in varsta etc care nu au aparenta ca ar putea riposta in vreun fel.

Problema cea mai mare o am insa cu sistemul de taxare. Aparatele acelea portocalii din imagine sunt un dezastru cu butoane. Daca incerci sa validezi cardul frecandu-l pe punctul acela negru din mijloc (unde e si normal sa incerci sa validezi ca doar de-aia e acolo asa mare ca o tinta, nu?) n-ai nici o sansa. Trebuie sa freci mai sus ca asa vrea RATB. Daca ai norocul ca cineva sa fi apasat butonul din dreapta aparatului inainte, vei fi taxat de mai multe ori si urez mult noroc pagubitului in a-si recupera banii. Eu am patit-o. 4 calatorii de expres s-au dus in bugetul RATB pentru ca nu intelegeam ce face aparatul care piuia ca dementul (de bucurie ca-si gasise fraierul probabil) pentru ca sa aflu mai tarziu ca decartasem 4 calatorii scumpe de expres complet aiurea. Banii inapoi n-am sa-i vad in vecii vecilor.

Asadar ce va trebuie ca sa-i faceti pe controlori:

Una bucata portofel electronic incarcat deci cu o suma de bani din care se pot plati calatorii la bucata. Sa zicem 7-8 lei ar fi de ajuns

Mult tupeu si punctele de mai sus in memorie prin care e descris felul in care ne fura RATB zi-de-zi pentru “imbunatatirea atitudinii”.

Cum se procedeaza:

Te sui in mijlocul de transport si te asiguri ca nu sunt controlori deja in el (ii recunosti foarte usor acestia avand mutre inconfundabile si sunt de obicei imbracati in negru cu bluze albastre; in plus, aparatele de taxare vor afisa “control” daca si-au scanat cardurile de controlori-dar atentie ca de obicei in statii se scaneaza “Afara” tocmai ca noii urcati sa nu se prinda ca ei sunt in mijlocul de transport).Te pozitionezi frumos langa un aparat electronic de taxare si iti vezi de calatoria ta FARA A VALIDA insa. Te uiti cu atentie in fiecare statie si cum vezi controlorii, cum validezi inainte sa apuce ei sa valideze si sa inchida taxarea pentru control. In felul acesta platesti numai cand apar controlorii.

Daca totusi te-au facut si s-au suit intre statii sau pur si simplu aveau fetze de intelectuali din greseala si nu te-ai prins ca-s controlori, scoti calm cardul cu portofelul electronic si l-il inmanezi ca si cand nimic nu s-ar fi intamplat. De cele mai multe ori habar nu au cum sa verifice un portofel electronic. Daca totusi se prind si-ti spun ca nu e validat, pui in functiune “arta de face controlorii”:

Asumi cea mai nevinovata mutra posibila si spui cu candoare: “cum, dar am validat! Aparatul a facut ‘beep’ si s-a aprins un bec parca” Daca jigodiile insista, le spui ca ai “frecat” cardul chiar acolo, pe punctul ala negru. Daca incearca sa te corecteze spunandu-ti ca nu acolo trebuie sa “freci”, ridici din umeri nedumerit si insisti ca nu prea mergi cu RATB-ul des si n-aveai cum sa stii dar promiti ca data viitoare o sa stii si sa-ti arate chiar ei cum se valideaza cardul ca nu mai gresesti data viitoare.

Credeti-ma ca in felul asta nu platesc mai mult de 5-6 calatorii pe luna desi merg zilnic cu transportul in comun (platesc adica cam cat face).

Uneori se intampla sa prinzi un controlor care a mai dat de unul care practica schema asta si insista ca nu incerci decat sa-l faci. Daca treaba se ingroasa, insistati sa mergeti la Politie. Trebuie sa stiti ca legea le permite controlorilor sa va ceara un act de identitate si le permite sa apeleze la organele de Politie pentru a va legitima. Nu panicati insa, nu o vor face. Nu au cum sa demonstreze in nici un fel ca “povestea” Dvs nu e decat o inscenare si vor renunta imediat la a va deranja. Legea ii mai obliga sa aiba doi martori pe amenda inclusiv CNP-urile acestora iar martorii nu pot fi tot controlori (mult noroc cu asemenea martori). De fiecare data pe amenda se trec tot pe ei ceea ce invalideaza amenda.

Ce au voie sa faca controlorii:

Au voie sa-ti ceara abonamentul/biletul/cardul electronic etc si daca nu le ai, au dreptul sa iti ceara sa te legitimezi ca sa-ti taie amenda. Controlorii au de asemenea dreptul sa cheme Politia sau Jandarmii in caz ca nu te legitimezi.

Ce NU au dreptul controlorii:

Controlorii nu au dreptul sa perchezitioneze persoane! Controlorii, nefiind agenti de ordine publica, nu au dreptul sa perchezitioneze pe absolut nimeni care refuza sa se legitimeze. De asemenea nici controlorii si nici soferul mijlocului de transport in comun nu au dreptul legal de a retine persoane! Sa fie foarte clar! Daca controlorul pune mana pe dumneavoastra, va blocheaza drumul cu propria persoana sau solicita nedeschiderea usilor in statie, CONTROLORII (si eventual soferul) COMIT O INFRACTIUNE de sechestrare  de persoane fara drept si pot fi cercetati penal!

De asemenea, controlorii nu au dreptul sa abuzeze verbal calatorii chiar si pe cei fara bilet, nu au voie sa te intimideze, sa te ameninte sau sa te injoseasca in public. ei au doar dreptul sa-ti ceara sa te legitimezi ca sa-ti taie amenda. Daca nu vrei sa te legitimezi, inca o data spun, au doar dreptul de a apela la organele de ordine daca acestea sunt disponibile! Daca nu sunt disponibile, controlorii au dreptul practic s-o ia in mana!

 

 

Asadar nu aveti nici un motiv, nici moral, nici frica nici nimic de a mai plati vreodata vreo amenda RATB .

Calatorie (“frauduloasa”) placuta :)

Late Edit: Cadru legislativ

Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor – actualizata la data de 27.04.2007
(articolul care mentiona “doi” martori a fost abrogat. acum e nevoie doar de unul, ALTUL decat controlorul sau controlorii!)

Art. 19. – (1) Procesul-verbal se semneaza pe fiecare pagina de agentul constatator si de contravenient. In cazul in care contravenientul nu se afla de fata, refuza sau nu poate sa semneze, agentul constatator va face mentiune despre aceste imprejurari, care trebuie sa fie confirmate de cel putin un martor. In acest caz procesul-verbal va cuprinde si datele personale din actul de identitate al martorului si semnatura acestuia.
(2) Nu poate avea calitatea de martor un alt agent constatator.
(3) In lipsa unui martor agentul constatator va preciza motivele care au condus la incheierea procesului-verbal in acest mod.

Arhivat sub: Featured · Taguri: , , , , ,

  • Alin May 6, 2010 at 4:39 pm

    OK ai dreptate legea le permite controlorilor RATB sa iti ceara un act de identitate, dar ia te rog in vedere urmatorul scenariu:
    1. Circuli fara bilet/abonament/portofel electronic
    2. Esti prin de controlori
    3. Esti intrebat de sanatate
    4. Ti se cere sa prezinti un act de identitate
    5. Nu ai act de identitate la tine (uneori chiar se intampla nu-i asa)
    6. Ti se va spune sa mergi impreuna cu ei la politie spre legitimare de catre organele competente
    7. Acest lucru il vei refuza (de cele mai multe ori merge sa ii ameninti ca ii dai in judecata pentru ca din cauza lor ai intarziat la sedinta/medic/preot etc – chiar au fost cazuri de genul, iar victimele controlorilor au avut de castigat)
    8. In acest moment, demurs legal la care pot apela controlorii este limitat.
    Ce pot face:
    -Sa te fraiereasca sa mergi la politie de buna voie (sa nu faci asta)
    -Sa ai ghinionul ca prin preajma sa fie un politist/jandarm

    Ce nu pot face:
    Nu pot sa puna mana pe tine, sa te hartuiasca, sa te forteze sa mergi intr-un anumit loc, acest lucru fiind o infractionalitate care este pedepsita conform legii, pentru privare de libertate

    De aici speta asta poate continua, dar sa stiti legea in Romania are multe lacune:
    Pentru viitor va propun sa va ganditi la aspectul legal al Politie Comunitare (haha acolo sa te tii)

    BRAVO PENTRU ARTICOL!!!

  • io June 9, 2010 at 2:15 pm

    bun si in cazul in care am cardul ( abonamentul) expirat si ei il verifica cu aparatul acela imi pot lua datele de pe el? am inteles k nu dar pot lua seria cardului si te cauta in baza de date si atunci…ghinion…amenda…stiu k am patit-o

    • Urmuz Asachi June 9, 2010 at 2:29 pm

      @io: da, pot lua datele dar amenda nu e valida decat daca e insotita de datele a doi martori, altii decat controlorii insisi, conform legii.

  • b July 15, 2010 at 1:07 am

    tare, mi a placut, sunt niste jigodii cei de la ratb, mai ales cotrolorii

  • Lucian July 29, 2010 at 7:03 pm

    Treaba aceasta nu cred ca merge in Timisoara (in firobuze) deoarece sunt camere video si pot sa iti demonstreze ca nu ai validat cu portofelul electronic.

    • Urmuz Asachi July 30, 2010 at 12:05 am

      crezi?

  • Ionutz December 22, 2010 at 11:25 am

    Din pacate, ieri am avut ghinionul teribil sa fiu prins de controlori pe linia 85 in zona Avrig – Autogara Obor. Mergeam 2 statii.
    Le-am explicat frumos ca ma grabesc foarte tare, ca am un autobuz spre provincie pente fix 10 min, dar nimic. Erau pusi pe capatuiala. Dor e Craciunul peste 1 saptamana, nu?
    In fine, au inceput sa ma ameninte ca daca nu ma legitimez, cheama politia. Le-am spus ca nu am nimic la mine, nici acte, iar banii, doar cei de drum. Pana la urma, unul dintre ei scoate un telefon si formeaza 112. Ma gandeam ca “joaca la cacialma”.
    M-au mai intrebat o data daca ma legitimez, am spus ca nu am iar apoi a apelat si vorbea cu cei de la urgente.
    M-am gandit ca e teapa, nu am crezut ca chiar face asta.
    Ajungem la capatul troleului, care e la Baicului, urmatoarea statie de la Autogara Obor.
    Troleibuzul opreste, dar nu deschide usile. Ma tot gandeam cum sa procedez, sa fortez un pic si sa cobor, rugandu-l pe sofer sa-mi deschida, sau sa astept, pentru ca credeam ca e vrajeala cu 112 si pana la urma daca vedeau ca nu cedez, mi-ar fi dat drumul. Oricum autobuzul de provincie plecase, asa ca nu aveam de ce sa ma grabesc.
    Asa ca am decis sa astept.
    Din nefericire, peste 15-20 min, apare un nenorocit de echipaj de la Jandarmerie, care opreste langa troleu. Am fost invitat sa cobor, unul dintre jandarmi s-a apropiat de mine si m-a intrebat daca am actele la mine. I-am spus ca nu.
    Imediat, “omul de ordine” a inceput sa ma pipaie pe la buzunare, tragandu-mi de geaca, in plina strada. Mi-a spus sa scot tot ce am in buzunare.
    Am refuzat, iar la un moment dat, si-a dat seama ca am un portofele sau ceva de genul in buzunarul din interior al gecii (i s-a parut tare la pipait) si mi-a spus sa-l scot.
    Am cedat, sincer, nu-mi venea sa cred ca se intampla asta, deja eram tratat ca un infractor ordinar, violator, criminal, nu ca un simplu contravenient.
    I-am dat buletinul, mi-a notat datele intr-un carnetel de buzunar, apoi i-a inmanat, fara sa ma intrebe, CI-ul meu controlorului RATB sa scrie amenda.
    Dupa care ma intreaba celalalt jandarm, ditamai namila: semnezi PV-ul sau nu?
    Am intrebat: care PV? Pentru ca ei nu completasera nici un PV.
    Am intrebat: domnule, va rog sa-mi explicati, pentru ca eu nu stiu, ce lege am incalcat, de ce sunt pasibil si ce variante pot sa aleg. Trebuiau sa faca asta de la inceput. Asa ar fi normal, nu?
    Bineinteles ca nu au putut sa ma lamureasca. Mi-au spus doar ca amenda este de la 100 la 500 ron. Si ca daca nu semnez PV-ul, or sa-mi dea cat vor ei.In fine, am spus ca nu semnez PV-ul, care oricum nu exista.
    Intre timp, a terminat si controlorul nenorocit amenda de completat (aratand foarte satisfacut, parca avea orgasm) si m-a intrebat daca semnez. Initial am spus ca nu, dar m-am gandit sa nu fiu “ars” mai tare de scarbele de jandarmi. Am acceptat sa semnez amenda RATB.
    Dupa care mai intreb o data: domnilor jandarmi, ce se intampla, cum ramane treaba? EI vroiau sa plece si se faceau ca nu inteleg ce vreau sa spun.
    Pai, zic eu, imi vine ceva acasa sau…, la ce sa ma astept? Dupa care unul dintre ei zice: da iti vine acasa. Mi s-a parut ridicol.
    Aproape imediat, a mai aparut un echipaj la fata locului, de la politie – ordine publica. Am ramas stupefiat, cata desfasurare de forte pentru nimic.
    Ca o paranteza, zilele trecute am vazut o faza incredibila: un tigan, care parcase pe locul platit al unui cetatean de la mine din bloc, dupa ce acesta i-a blocat masina, il alerga pe vecinul meu cu un cutit de juma de metru sa-l taie. Acesta a fugit si a sunat repede la 112. Vreau sa va spun ca politia a venit dupa 40 de min. Incredibil. Dar asta nu e tot, bineinteles ca nu a patit nimic “nenea cutitarul”, a stat de vorba 5 min cu echipajul de la politie (mixt, el si ea), dupa care ei au plecat si lucrurile au ramas asa. Am impresia ca nici nu l-au legitimat pe infractor. Frumos, nu? Suntem in siguranta, va asigur.
    In fine, am intrebat daca pot sa plec, controlorii mi-au spus ca da, desi inca nu-mi dadusera un exemplar din amenda pe care o semnasem, am cerut sa-mi dea hartia iar unul dintre politisti mi-a spus sa nu plec, in timp ce ii lua datele din buletin unuia dintre controlori.
    Eu am intrebat mirat, stati un pic, acum ma mai amendati si dvs?
    La care unul dintre politisti, zambind, puteti pleca. Am plecat, evident, foarte suparat si am renuntat sa mai plec in provincie.
    Am considerat-o o zi de rahat si am renuntat la toate planurile, asa ca m-am dus acasa.
    Eu zic sa aveti grija, intr-adevar trebuie sa stim fiecare ce drepturi avem si sa nu ne mai lasam fraieriti si intimidati de toate javrele de pe strada.
    Bafta!

    • Urmuz Asachi December 22, 2010 at 11:35 am

      Foarte naspa ce ti s-a intamplat dar sunt de facut cateva remarci:
      1-controlorii au dreptul sa cheme organele de ordine daca refuzi sa te legitimezi
      2-nici controlorii si nici soferul vehicolului de transport public nu au dreptul sa te sechestreze! Pentru asta eu as depune plangere penala!
      3-Nici jandarmii si nici Politia nu au dreptul sa-ti caute in buzunare fara un mandat de perchezitie. Trebuia sa te opui si sa insisti sa mergi la sectie sa se faca acolo PV. Nu trebuia sa le dai actele daca tot ai pornit pe calea asta.
      4-Eu am vazut cu ochii mei controlorii cum evitau sa faca contact din priviri macar, cu o gasca de tigani in autobuz, insa erau extrem de vehementi cu femeile din acelasi autobuz asa ca sunt cu totii niste jeguri si niste fazani fricosi
      5-Foarte important! Acum ca ai luat amenda, fa contestatie la judecatoria pe raza careia s-a intamplat problema (exemplu Sector 3) (ai 15 zile la dispozitie). Justifica asa in contestatie: “Am fost discriminat din punct de vedere tarifar, de aceea nu am platit calatoria. RATB pretinde un tarif discriminatoriu pentru calatorii pe aceeasi distanta, daca se schimba mijlocul de transport la suprafata, neacordand un drept de transfer limitat in timp asa cum se face in restul tarilor europene. Ca exemplu, daca in directia mea de mers sunt nevoit sa schimb doua tramvaie si un autobuz, platesc un tarif triplu fata de un calator care merge in aceeasi directie si utilizeaza transportul in comun pe aceeasi distanta si care nu e nevoit sa utilizeze decat un singur mijloc de transport. “RATB stiu asta, autoritatile stiu asta dar daca nimeni nu reclama, ii doare in cur! As depune imediat o plangere si la ANPC pe tema discriminarii tarifare in locul tau.

      Concluzie: mergi la sectia de Politie din zona unde s-a intamplat asta si depune plangere penala pentru sechestrare de persoane. Nu te lasa intimidat daca militienii de la sectie iti vor rade in nas si iti vor da tzashpe motive sa nu depui plangerea. Ai dreptul sa depui si ei obligatia sa o preia! Iti vor spune ca n-ai martori. Soliciti in plangere inregistrarea video din troleibuz pentru ca in ziua de azi toate sunt dotate cu asa ceva.
      Multa bafta.

  • Lory January 3, 2011 at 7:54 pm

    bune informatiile, de obicei cand ma prind pe mine le zic eu sa mergem la politie ca nu am actele si ca ma grabesc, e la risc, dar nu a avut nici unul tupeu sa mearga cu mine la politie, porbabil eram prea sigura pe mine si le-a fost frica sa nu am pile sau ceva cunostinte mai mari prin politie. oricum f buna informatia cu ei 2 martori, nu stiam de ea.
    din cate am observat ca sa scapi fara amenda trebuie sa arati ca ai mai mult tupeu decat ei

    • Urmuz Asachi January 3, 2011 at 8:51 pm

      corect, tupeu iti trebuie pentru ca si ei au sa faca greva ilegala si pe urma sa-ti ceara tie sa respecti legea.

  • alex January 5, 2011 at 1:08 pm

    Si eu am fost prins azi de controlori.ma urcasem in troleu si pur si simplu nu am apucat sa fac biletul….
    Ce credeti ca ar fi trebuit sa fac???

    • Urmuz Asachi January 5, 2011 at 1:17 pm

      Daca nu ai apucat sa scoti biletul, le-ai spus asta controlorilor si tot ti-ai luat amenda, ar trebui sa depui in decurs de 15 zile lucratoare o contestatie la judecatoria de pe raza careia ti-ai luat amenda. Cel mai simplu e o pagina care sa contina obligatoriu nume, prenume, cnp, adresa si data si ora la care s-a intamplat magaria si semnat obligatoriu, impreuna cu copie dupa amenda. Scrii acolo in contestatie frumos “Domnule presedinte, subsemnatul …… ” si ce s-a intamplat si faptul ca tu contesti amenda. De asemnea precizezi ca doresti ca parata (RATB) sa fie tinuta pentru cheltuielile de judecata (care ar trebui oricum sa fie zero din moment ce contesti o amenda) ca sa-ti recuperezi 5 lei pe care ii dai pe recomandata :) si eventual 50 de bani pentru copia xerox si foaia pe care ai scris contestatia :) Eu as cere si ceva daune morale in valoare de, sa zicem, 500 de lei de la RATB pentru ca te-au facut de ras in troleibuz.

  • alexandra January 10, 2011 at 11:08 am

    eu am procedat exacty cum scrie in articol..am stat langa compostor..am realizat insa tarziu ca sunt controlori,pentru ca una din ele era o baba care trebuia pensionata d mult, am zis ca nu a mers compostorul..nu m-au crezut, am facut scandal ca fac reclamatie ca nu e normal,aparatele nu merg bine oricum,etc…dar nu mai imi dadea cardul de calatorie si aveam si abonametul metrorex in spate pana nu le-am dat buletinul.. si au scris amenda, am coborat, si tot insistau sa semnez..dar am refuzat. daca nu sunt trecuti martori ce se intampla? nu e valabila? si ce pot sa fac, pentru ca daca nu o platesc o sa mi-o bage la impozitul casei…

    • Urmuz Asachi January 10, 2011 at 11:31 am

      Alexandra, ma bucur ca citeste lumea articolul asta. Prin “compostorul” te referi cumva la VALIDATORUL electronic? Aparatul ala portocaliu care face “bip”? Daca da, sa stii ca aparatul acela citeste cardul numai daca il plasesi DEASUPRA punctului negru( ca o tinta). Daca nu stii asta, poti sa freci cardul pe punctul ala pana innebunesti ca tot nu se intampla nimic. Daca mijlocul de transport e aglomerat, de cele mai multe ori nu ai cum sa-i vezi ecranul din lateral sau din spate, nu? Deci freci si tu cardul acolo pe orbetelea fara sa stii ce se intampla de fapt. In plus, multe validatoare nici nu scot sunete deci nu poti stii ce s-a intamplat, daca te-a validat sau nu. Asta e realitatea si eu asta as scrie pe contestatia pe care trebuie sa o depui la judecatoria de pe raza careia ai primit amenda. Legea spune de asemenea ca amenda trebuie sa contina datele (CNP-urile) a doi martori, diferiti de grupul controlorilor, daca nu e semnata de tine. Eu te sfatuiesc sa o contesti, cel mai simplu prin posta. Ai 15 zile la dispozitie.

  • stefan March 7, 2011 at 10:51 am

    Interesant articol. As fi curios sa citesc si eu articolul din lege care spune ca orice amenta de transport trebuie sa fie cu 2 martori nume + CNP. Ca daca scrie negru pe alb asta nici nu mai are rost sa te chinui cu tot tam-tam-ul propus in articol. Stai calm, dai buletinu civilizat, nu semnezi procesul verbal, contesti amenda ca nu are martori trecuti pe ea si ceri in proces si despagubiri aferente. Daca articolul din lege zice asta as fi atat de curios sa vad daca se poate face pe bune treaba asta ca intentionat as risca sa platesc o amenta.

    • Urmuz Asachi March 7, 2011 at 11:30 am

      Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor – actualizata la data de 27.04.2007
      (articolul care mentiona “doi” martori a fost abrogat. acum e nevoie doar de unul, ALTUL decat controlorul sau controlorii!)

      Art. 19. – (1) Procesul-verbal se semneaza pe fiecare pagina de agentul constatator si de contravenient. In cazul in care contravenientul nu se afla de fata, refuza sau nu poate sa semneze, agentul constatator va face mentiune despre aceste imprejurari, care trebuie sa fie confirmate de cel putin un martor. In acest caz procesul-verbal va cuprinde si datele personale din actul de identitate al martorului si semnatura acestuia.
      (2) Nu poate avea calitatea de martor un alt agent constatator.
      (3) In lipsa unui martor agentul constatator va preciza motivele care au condus la incheierea procesului-verbal in acest mod.

      Citeste mai mult: http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_8582/p_1/Ordonanta-Guvernului-nr-2-2001-privind-regimul-juridic-al-contraventiilor-actualizata-la-data-de-27042007.html#ixzz1Fu8K5v5j

      In legatura cu inutilitatea circului cu portofelul electronic, eu am spus ca aia e chestia de incercat in prima instanta. Daca se ingroasa gluma, atunci amenda poate fi oricum contestata cu succes in instanta numai ca pentru asta iti trebuie avocat si dureaza extrem de mult (in Bucuresti se dau termene la ora asta de un an si jumatate de la depunerea unei actiuni!) -avocat iti trebuie pentru ca judecatorul de-abia asteapta sa faci orice greseala procedurala ca sa-ti anuleze plangerea!

  • al3x March 7, 2011 at 12:49 pm

    cel mai bun lucru p care putem sa-l facem este sa ne dam jos cu ei si sa mergem spre o sectie de politie si la un moment dat cand “domnii” nu sunt atenti ne folosim sprintul la capacitate maxima, pornim ca la 100 de m atletism si problema este rezolvata! rareori se intampla ca astia sa mai reactioneze intr-un fel – majoritatea au burta ft bn dezvoltata ceea c le scade dramatic sansele sa mai porneasca in vreun fel spre inculpat!

  • Vihus March 7, 2011 at 12:59 pm

    Hehehe.. si eu mi-am luat amenda din cauza validatorului electronic :)
    Anyway, nu mi se pare reliable metoda prin care nu semnezi bazandu-te pe faptul ca nu au fost martori. Daca se duc ei la oricine altcineva (ruda, cunostinta etc) si le semneaza ala?

  • bogdan2418 March 7, 2011 at 2:04 pm

    eu nu aveam abon la mine. am fost prost de am dat CI, ei spunandu-mi ca nu e pb ca amenda se anuleaza la o caserie speciala de nu stiu unde si cand ma duc cu amenda la o casierie de aliberat abon imi zice ca nu ca tre sa fac plangere la judecatoria din raza unde s-a petrecut infractiunea.deci incepe circul:copii dupa hartii, CI, etc. formulare intampinare pus la plic si trimis (toatea astea printr-un om care face asta special, eu lucrand la o firma de avocatura- daca nu te ocupi personal deci o zi de umblat sau prin posta dar nu esti sigur ce si cum ajunge, am patit si asta cu altceva prin Posta). vine instiintare ca mi s-a dat termen de judecata in aprilie2010 eu fiind prins fara abon la mine in oct 2009. si uite asa 6 luni de morcov. dupa care vin instiintare ca am castigat si nu am platit nimic. Apoi soacra pateste la fel ca mine dar se suspenda termenul de judecata din nu stiu ce motiv si acum tre sa plateasca ca i-a pus-o la impozit. CONCLUZIA: nu dati nicodata CI daca sunteti stiti ca aveti abon sau bilet. daca nu aveti dar aveti tupeu sau viteza nu il dati nici atunci.

    • Urmuz Asachi March 7, 2011 at 2:07 pm

      Corect. Nu luati actele la Dvs. e cel mai sigur.
      In caz ca vreti sa urmati insa calea contestarii, aveti aici un ghid destul de bun.

  • Dr House March 7, 2011 at 3:06 pm

    hmm… interesant articolul… adica tema, ca ce scrie stiam deja :) am observat ca lumea nu stie exact cum trebuie sa se comporte in cazul unui control. avem drepturi care ne dau o oarecare libertate (dar nu incurajez calatorii sa nu plateasca, mai degraba as incuraja o actiune prin care sa se arate clar ca se discrimineaza anumiti calatori (exemplul cu schimbatul mijloacelor de transport si plata unui nou bilet este corect))

    ideea e asa: controlorul are dreptul sa iti ceara buletinul pentru a-ti da amenda sau pentru a verifica datele de pe abonament. iar calatorul are dreptul sa refuze sa se legitimeze.

    de principiu s-a stabilit deja ca daca un calator refuza legitimarea, controlorul nu il poate retine impotriva vointei acestuia (se numeste privare de libertate si e nasol).

    dar controlorul poate solicita ajutorul unui organ al politiei/jandarmeriei (fie sa il cheme telefonic-in acest caz nu are insa voie sa te retina pana la venirea echipajului… fie sa apeleze la ceilalti calatori si sa intrebe daca printre ei exista un politist/jandarm… daca e asa si acest politist/jandarm prezent in autobuz iti solicita sa te legitimezi, esti obligat sa o faci…. in caz contrar, el te poate conduce la sectie… reamintesc aici ca orice cetatean este obligat sa se legitimeze atunci cand un politist / jandarm ii cere, sau sa ii ofere acestuia date ce pot conduce la identificarea sa… bineinteles, de stiut ca politistul/jandarmul te pot legitima doar daca exista vreo incalcare a unei legi, vreo contraventie etc… asa cum e cazul cu ce se discuta aici)…

    dar eu as face altceva… as cobori cu controlorii si apoi i-as ruga respectuos sa demonstreze ca eu am fost in autobuz. in lipsa unor martori sau a camerei video din autobuz, este imposibil sa imi dea amenda… nici macar nu mai trebuie sa ajungem la sectie (iar daca ajungem, le voi povesti politistilor cum am fost luat cu forta din statie unde asteptam cuminte sa vina autobuzul, fiind confundat de catre controlori cu altcineva)…

  • Alexandra March 7, 2011 at 3:19 pm

    salut! mi se pare interesant articolul. Eu am vazut la un moment dat un controlor beat. Ceea ce mi se pare strigator la cer. Si mai rau, acum multi ani, cand eram in scoala generala, trebuia sa merg pe jos o statie pana la scoala. Dar intr-o dimineata intarziam si al luat troleibuzul. Evident ca m-au prins controlorii si n-au vrut deloc sa cedeze. Eram un copil. De atunci ii urasc cum nu se poate mai mult!

    Problema mea acum este ca nu stiu foarte sigur cum e cu amenda pe loc sau in 24/48 de ore. Acum ceva vreme tot insistau controlorii sa platesti pe loc (50 de lei) ca altfel, daca te duci mai tarziu (chiar in aceeasi zi) platesti 100 de lei. Si multi oameni au cazut in plasa asta.
    Acum cum e?

    • Urmuz Asachi March 7, 2011 at 3:39 pm

      Asta cu “plateste pe loc ca pe urma e dublu” e adevarata IN INTERIORUL A 48 DE ORE! Legea prevede ca ORICE amenda contraventionala inclusiv alea de trafic se platesc la jumatate in decurs de 48 de ore. Evident, controlorii mint de rup pamantul atunci cand spun ca pe loc inseamna “la ei, pe loc”.
      Cunoasteti-va drepturile si cunoasteti legea.

  • gabi March 30, 2011 at 5:31 pm

    dar daca nu prezentam buletinul,in schimb ne incropim vreun alt act fals(alt nume ,adresa,cnp)–doar exista scanere pt stampile,exista xeroxuri color,etc ,si zicem candizi ca “e singurul act cu care ma pot legitima(avand si poza–il si plastifiem,sa para mai …autentic–) “, asa,si…amenda se duce la o adresa din…neant,undeva… n-ar fi mai simplu,si cu mai putin consum de timp si energie?

    • Urmuz Asachi March 30, 2011 at 5:35 pm

      sau asa :) Ar fi misto de facut unul cu adresa pe bune a vreunui consilier din asta de la primarie sau chiar cu datele lui Oprescu!

  • gabi March 30, 2011 at 5:35 pm

    adica metoda asta te pregatesti s-o aplici doar in situatii de genul “n-am de unde sa-mi iau bilet ca-i inchis”,sau altele de exceptie;nu…incurajez calatoriile in mod constant cu metoda asta…

    • Urmuz Asachi March 30, 2011 at 5:38 pm

      Baaaaaa eu le incurajez! Orice inseamna furat INAPOI banii pe care mi-i fura mie statul, incurajez :)

  • jane March 31, 2011 at 8:54 pm

    Am procedat asa cum m-ati invatat, rezultat in loc sa platesc 50 ron am platit avocat taxa timbru judecatorie plus amenda 100 ron total peste 300 ron. Cauza camera video si faptul ca nu am validat la urcare, au folosit imaginile de pe camera deci totul este naspa. Sfat: cumparati abonament.

    • Urmuz Asachi March 31, 2011 at 9:49 pm

      Hai hai! Taxa de timbru la contestatie pentru amenda? Si in plus, de 200 de lei ptr o amenda de 100? Mars ca minti!

  • jane April 3, 2011 at 10:13 am

    Esti obraznic si inveti lumea numai la prostii. Ti se pare mult 300? socoteste tu 100 amenda, taxa plus cheltuieli de judecata ca s-a dovedit ca minteam plus avocatul care ia 50 ron la fiecare infatisare. Desteptule. Daca esti asa inteligent mergi cu un mercedes cu camera fara bilet si contesta amenda la judecatorie apoi aduna si posteaza suma cheltuita. Daca nu erai dobitoc si obraznic si nu foloseai cuvantul “mars” aveai link la documentele platite amenda chitanta avocat, judecatorie… Cred ca te platesc astea sa le faci planul de amenzi cu fraieri pe care ai inveti de “BINE”

    • Urmuz Asachi April 4, 2011 at 9:39 am

      Hai sa stabilim de la inceput o chestie: eu nu “invat” pe nimeni sa faca nimic! Aici nu scrie “blog de invatat lumea” ci scrie “pamflet”! In al doilea rand, daca tu ai fost fraier, ti-au tremurat gladiolele cand te-au intrebat tiganii de la RATB de sanatate si, vazandu-te papagal, te-au ars, asta nu inseamna ca restul de sute de oameni care au procedat in interesul propriilor lor drepturi si interese, asa cum am sugerat eu in articol sa faca, si care nu au fost tarati la tribunal asa cum ai patit tu (daca o fi macar adevarat), pentru ca in mod clar RATB-ul incalca drepturile calatorilor si in mod clar RATB-ul trebuie dat in judecata si nu invers, zic, daca TU ai patit-o, asta nu inseamna ca de acum incolo trebuie toti sa platim cat zice RATB, sa nu beneficiem de transfer si sa achitam 3 calatorii diferite in aceeasi directie, sa plecam capul si sa desfacem fesele! Tu, pentru ca esti mai fraier, poti s-o faci! Chiar te rog sa nu te mai lasi “invatat” de nimic din ce scrie pe blogul asta ca maine-poimaine e posibil sa ne scrii ca esti pe la morga in frigider, Duamne Fereste! :)

  • florin, sofer ratb April 21, 2011 at 1:42 am

    pai nu stiu cum sta problema cu sechestratu, ca ratb-ul nu glumeste cu plangerile calatorilor chiar te penalizeaza daca e pe bune si situatia respectiva contravine legii si regulamentului de ordine interioara.nici mie nu imi plac controlorii in special ptr faptul ca rateaza ciorile, nu se urca decat in autobuze goale, si cum vede unu mai slab de inger tabara precum vulturii, de dus la politie nu te duce, dar ratb-ul are contract cu jandarmeria si ii pot chema telefonic, nu am nici cea mai vaga idee de ce nu fac asta de fiecare data, cert este ca daca vin jandarmi in afara de amenda ratb te faci si cu una de la jandarmerie mult mai usturatoare de vreo 2mil parca. iar unii controlori depasesc orice limita prietena mea avea abonament valabil dar fiind blonda aeriana si schimbat geanta dar nu si-a luat si abonamentul iar in drum spre spitalul fundeni 2 controloare au taxat-o fara macar sa-i spuna ca poate sa isi anuleze amenda daca are abonament valabil iar ea fiind si mai blonda le-a platit pe loc. daca va plangeti de pretul biletului sau aglomeratie, desi noi avem aceleasi autobuze ca in afara si aceleasi costuri de intretinere plus combustibil mai scump decat in afara, in austria , germania si irlanda cel mai ieftin bilet costa 2 euro ptr 2 statii de autobuz, primaria subventioneaza 75% din costul real al unui bilet si ne da banii pe bilete vandute si ca sa fie publicul calator multumit, acum va intrebati de ce, pai simplu dupa 8 seara la nr de calatori care circula cu autobuzu luand in calcul nr de calatori care taxeaza ar trebui ca un autobuz sa fie eficient intervalul intre ele ar trebui sa fie de 40min adica in loc de 20 de autobuze sa fie 5 autobuze,spre ex pe 102 la ora schimbului am uitat validatoarele oprite unu nu a venit sa spuna nene nu functioneaza, pe 335 nu a durat 2min si mi sa atras atentia. depinde si de educatie. in ceea ce priveste salariile noastre unu care nu are vechime ia 20mil in mana cei cu 70mil care au aparut pe la tv sunt vreo 7-8 insi la care toata lumea a ratat sa spuna ca sunt revolutionari raniti si sunt scutiti de impozite, 20mil in mana au doar soferii, manipulanti si trolebuzisti salarii mai mari ca noi au sefii, si luam banii astia in conditiile in care se respecta legea salarizarii adica sambata si duminica platita dublu plus un spor de linie grea si un spor de noapte ,lege pe care si patronii ar trebui sa o respecte dar nu o fac, iar banii astia ii ei la 180 de ore muncite, eu unu m-am angajat ca se poate trage usor chiulu de la munca:D in rest m-am scarbit de meseria asta cred ca daca eram gunoier aveam parte de mai mult respect, cum termin facultatea am plecat din romanica, va sfatuiesc sa faceti acelasi lucru, daca va place in romanica inseamna ca va place si nesimtirea, oricum din ce am vazut la generatia de pustii de 20 de ani la facultate m-am cam ingrozit.aaa si autobuzele vin din an in paste din cauza traficului, nici unui sofer nu ii place sa fie la mai mult de 10min fata de autobuzul din fata lui.

    • Urmuz Asachi April 21, 2011 at 5:51 am

      Prietene, stii ca tu ai salariu de 24 de milioane (sau poate mai mult!) platit 80% de la buget, nu? Esti de acord ca RATB ar trebui sa fie practic gratis, nu?

  • Liviu May 4, 2011 at 1:55 pm

    Eu am ales alta metoda, mai simpla si eficienta, cu precizarea ca nu merg dimineata cu RATB, atunci cand sunt o multime de controlori.
    Asadar, de doi/trei ani nu mai am abonament. Daca am suspiciuni compostez un bilet pe care il am permanent. In anii astia m-au prins de 4..5 ori si am fost foarte calm, dandu-le actul de identitate si sugerandu-le sa coboram ca ne intelegem. Le-am dat 10 lei (odata chiar 15), spaga, si gata! Practic am mers atatia ani cu maxim 50 de lei platiti! Totul e sa fii calm si sa nu pari nici umil nici tupeist.
    Problema este la RATB caci sunt amenzile mici, nu au controlori de ajuns si nu au jandarmerie cu ei. Daca amenda ar fi 300 de lei, daca numarul de controlori ar fi mult mai mare si cu jandarmi dupa ei, daca s-ar curata autobuzele de ciori vesnic frauduroase, SIGUR s-ar produce o schimbare de atitudine a calatorului, obligat sa plateasca. Rudelor mele de afara le e frica sa nu composteze caci stiu de 100E amenda si controlori la fiecare pas, chiar si in metrou. Sa nu credeti ca lumea din vest plateste doar din civilizatie. Conteaza enorm si sanctiunea!

  • test May 4, 2011 at 4:02 pm

    test

  • test2 May 4, 2011 at 4:27 pm

    Probleme cu postarea.O sa rescriu.

    Situatia se prezinta in felul urmator:
    1.STUDENTA BUGET: abonament=50% reducere legitimatie de student+ 50% recuperez banii de la facultate(studentii de la anumite facultati de stat).Ce nu inteleg eu e daca tot e gratuit de ce trebuie sa particip eu cu vreo suma de bani? Ma simt ca si cum ii imprimut pe unii cu bani pentru ca apoi sa ii reuperez de la faculate .Asa cam ca la banca mi se pare mie…

    2.Saptamana aceasta am reinceput in a circula cu bus-ul si deh fiind vacanata , 1mai si toate cele am uitat sa refac abonamentul (de regula fac abonamntul chiar si in avans cu o luna caci stiu ca uit ).Fireste sunt intampinata cu entuziasm de un controlor undeva pe la 8 fara 10 seara.Dau buletnul dupa ce vede ca imi expirase abonamentul , nu protestez in nici un fel,nu aveam chef deloc de o discutie in contraictoriu.Aveam chef sa ma simt respectata.Ceea ce a si fost, nu am avut chef sa cobor sa scot bani asa ca am acceptat bucurasa procesul vebal, l-am semnat.
    Mi-a transmis ca pot circula gratuit toata ziua doar cu procesul verbal (eu credeam ca aveam nevoie de cartonasul rosu cu suprataxa pentru asta… dar fie)

    3.Cu toate astea sunt putin REVOLTATA de ideea de a plati a-N oara bani statului roman eu find studenta la buget si cu toate cheltuielile de tranport la RATB gratuite , NUMAI DIN CAUZA UNEI BIROCRATII care nu ar trebui sa ma priveasca.

    4.Nu am probleme financiare ca sa nu pot achita taxa(singurul inconvenient e ca ma simt nitel furata si da as prefera sa folosesc altfel niste bani pe care simt ca nu ii datorez).Daca gasesc sustinere argumentata ma gandesc sa contest procesul verbal si sa incerc sa demontez amenda.Oricum ,as aprecia si daca cineva mi-ar demonstra cat de mult gresesc in a ma simtii furata.

    P.S:un detaliu, nici macar un martor nu e trecut dar e semnatura mea pe procesul verbal

    Astept cu entuziasm pareri.

  • test2 May 4, 2011 at 4:30 pm

    P.S2:Nu exagerez daca spun ca in ultimii 3 ani (de cand sunt studenta ) am platit in jur de 200-300 ron.

  • yooo May 6, 2011 at 9:45 pm

    as posta eu un raspuns pentru toti cei care vor sa mearga fara bilet. luati-va intai un bilete sau abonament shi nu veti intalni astfel de situatii. de ce trebuie sa furam tara. ca suntem niste mojici rauplatnici. eu chiar m-am saturat sa vad in fiecare aceleasi fetze care stau tintiti cu ochii la usi ca nu cumva sa urce controlorii sa apuce macar sa valideze si ei. privind prezenta martorului in p. v. de contraventie nu este obligatorie atat cat se face aceasta mentiune.( nimeni nu a fost martor). asa ca mai bn luati-va bilet ca sa nu va doresc sa o luati in gura.

    • Urmuz Asachi May 6, 2011 at 10:35 pm

      plateste ma tu daca-ti place sa ti se fure banii! e clar ca n-ai inteles nimic din articol…Auzi, am inteles ca ma-ta e disponibila pentru un swing party impreuna cu sora-ta ;) (asta ptr ultima parte a comentariului)

  • oIo May 7, 2011 at 7:20 am

    R.A.T.B. tine oameni in custi, deci la ce va asteptati! :D Este prezent intotdeauna din 4 in 4 statii, vanzatorul de bilete, care vinde cartele cosmote!

    Ca la puscarie!

  • Ralu May 9, 2011 at 2:01 am

    Si eu am trecut azi printr-o patanie. Eu sunt la master de 1,5 ani si nu primesc legitimatie de transport pt a lua abonamente la jumatate de pret de un an. Pana acum un an, am avut totdeauna abonament si nu m-a apasat nevoia sa imi aduc aminte sa-mi taxez biletul fie el electronic sau din hartie. Avand in vedere ca ajung la facultate cu metroul, nu mi-am luat abonament ratb, iar pentru eventualitatea ca trebuie sa merg cu ratb, am in permanenta 2-3 calatorii la mine. Azi, a trebuit sa schimb un mijloc de transport (in primul compostand bilet) pentru 2 statii. Fiind somnoroasa, am uitat complet sa compostez biletul, si m-a prins. I-am aratat ca am biletul, i-am spus ca am uitat sa-l compostez, m-am intins spre compostor, dar l-a acoperit cu mana si mi-a zis ca nu se poate, ca legea spune ca trebuie s-o fac atunci cand urc. Eu nu sunt ofticata ca m-a prins, dar m-a prins cu bilet. Fiind prima oara cand mi se intampla asta, nu am stiut cum sa reactionez, si am si semnat procesul verbal. Mi-a mentionat pe el ca am calatorit cu bilet netaxat, si nu am avut martori.

    • Urmuz Asachi May 9, 2011 at 9:53 am

      Of Of Of somnoroasa mica ;)

  • Ralu May 9, 2011 at 10:46 pm

    Mai bine zis fraiera, dar e bine si asa:P

    • Urmuz Asachi May 9, 2011 at 10:53 pm

      Interesant…vad ca-ti place George Carlin ;) Pot sa-ti fac o mica recomandare? (Christopher Hitchens – God is Not great) – poti sa-mi multumesti dupa ce-o termini

  • Ralu May 10, 2011 at 8:00 pm

    Sora-mea a patit-o mult mai rau. S-a lasat cu mana intoarsa la spate si degete invinetite. Iesea de la Politehnica, si, dupa cum stie oricine care a circulat macar o saptamana cu 601, daca vezi ca vine masina, si tu nu esti inca in statie, alergi s-o prinzi, ca este foarte posibil sa prinzi radacini in statie pana mai vine una. Asa ca ea si 2 colegi de-ai ei au alergat si au reusit sa se urce in masina. Un alt lucru stiut de cei care circula cu 601, este ca statiile de-a lungul “garlei” sunt destul de scurte. In momentul in care s-a vazut in masina, a inceput sa se caute prin ghiozdan de portofel, a scos biletul, iar cand s-a intins sa il composteze, s-a trezit prinsa violent de degete, cu mana intoarsa la spate si un “domn” cu foarte mult tupeu, sorici gros si un zambet slinos pe fata ii spune ca primeste amenda ca nu a compostat cum a urcat in masina. Atunci s-au deschis si usile la urmatoarea statie. Colegii cu care era au sarit in apararea ei, si s-au autosesizat si colegii controlorului, care au inceput sa-i insulte pe toti. Sora-mea e mai iute decat mine si la manie si la limba, si i-a invitat sa coboare la urmatoarea statie amintind de sechestru de persoana si vatamare corporala (si-a ascutit dintii cu nesimtitii de la vodafone). S-au dat jos, i-a lasat sa-i faca proces verbal, si dupa ce au terminat, sora-mea s-a dus teleghidat la politie si a depus plangere impotriva respectivului, cu semnatura a doi martori. Dupa un timp a aflat de la politistul care se ocupa de caz ca respectivul “domn controlor” avea mai multe incidente in genul respectiv la activ, tot cu studente. Dupa cateva luni, sora-mea a primit instiintare ca amenda a fost declarata nula, cum ca a fost completata in mod eronat, cu toate ca in copia sora-mii era totul ok.
    PS Ce te-a facut sa crezi ca imi place Carlin (nu ca nu ar fi adevarat :P )

    • Urmuz Asachi May 10, 2011 at 8:08 pm

      ;) Te invata multe activitatea asta de “blogger”. Pun pariu ca ai si ochii verzi.

  • Ralu May 10, 2011 at 8:30 pm

    hmm… what’s your secret master?

    • Urmuz Asachi May 10, 2011 at 8:41 pm

      …just call me Urmy ;)

      (don’t!) Better yet, just call me :)

  • dana May 10, 2011 at 8:54 pm

    ii urasc maxim pe controlorii ratp.sunt niste creaturi cu 2 clase, pe care daca ii pui sa scrie o fraza in lb romana nu-s in stare,dar sunt in stare sa-si bata joc de oameni, sa vorbeasca vulgar si sa bruscheze sau alte chestii de genul.azi am avut o ”cofruntare” cu un grup de 5,6 controlori-eu singura-(scapati parca de prin vreo puscarie)..in fine.am depus plangere la politie pentru sechestrare, violenta fizica si verbala;maine dimineata merg la ei la sediu,sa depun si acolo una,iar in functie de ce o sa se intample acolo o sa depun si plangere penala.poate ii mai educa cineva si se mai schimba acest comportament grotesc pe care il au 99% dintre ei

    • Urmuz Asachi May 10, 2011 at 9:01 pm

      Toti ii uram pe tiganoii nespalati care isi fac de cap pe banii nostri. Prea putini dintre noi sunt in stare sa si faca ceva concret pentru a-si apara atat drepturile lor proprii si ale celorlalti in mod indirect. Eu zic Bravo! Arde-i cat poti!

    • Urmuz Asachi May 10, 2011 at 9:15 pm

      Nu uita ca Militia Romana ar face orice sa scape de tine si de plangerea ta! Calea corecta de actiune este IML+instanta!

  • Ralu May 10, 2011 at 9:13 pm

    Bine ati venit in democratie! Oficial, toti avem drepturi… egale… unii mai mult ca altii…

    • Urmuz Asachi May 10, 2011 at 9:42 pm

      Un mare adevar este in spusele astea (pe car nu pot sa le atribui, dar sunt reale): “Democratia este ceva pentru care trebuie sa lupti. Ea nu este data ci castigata!”
      Multi romani confunda democratia cu socialismul…

  • Ralu May 13, 2011 at 3:57 pm

    Wow! Tnx! Am un nou favorit… Christopher Hitchens!

  • cristi May 17, 2011 at 4:15 pm

    Salut! Ce pot face daca am luat amenda dar cnp-ul meu nu este trecut complet ? Nu am vrut sa le dau buletinul asa ca le’am dat un carnet de elev tocmai pentru ca nu este trecut cnp-ul , am si semnat , pentru ca ma grabeam si nu aveam chef de cearta, doar ca .. nu prea arata a semnatura mea :) ) . Neavand cnp-ul ci doar numele , adresa si data nasterii , imi este trecuta la impozit amenda ?

    • cristi May 17, 2011 at 4:17 pm

      Mentionez ca am patit asta pe Transurb Galati. Si le’am dat si numele parintilor , nu stiu de ce le’am zis pe cele adevarate..

    • Urmuz Asachi May 17, 2011 at 6:54 pm

      Salut. In primul rand trebuie sa mentionez (din nou?) ca asta nu e un site care da sfaturi legale. Daca vrei sa vb cu un avocat iti recomand Avocatnet.ro ca sunt meseriasi. Dupa cate stiu eu, legea spune ca trebuie obligatoriu CNP, Nume complet, Adresa completa si semnatura a doi martori diferiti, altii decat controlorii. Dar cum astia schimba legile dupa cum bate vantu’…Intreaba pe Avocatnet.ro

  • Marius July 5, 2011 at 11:07 am

    Un aspect foarte important pe care l-ai abordat oarecum partial este acela ca aparatele de validat nu iti ofera confirmarea platii calatoriei. La metrou se introduce cartela si se inscriu datele referitoare la momentul validarii si numarul de calatorii disponibile ramase. Ceea ce la RATB nu exista! De unde si posibilitatea ca RATB sa fure pe fata calatorii, asa cum inteleg ca ti s-a intamplat. Dupa parerea mea, aparatele de validat ale RATB sunt cam ilegale.

    In alta ordine de idei, la Bologna (Italia) un bilet este valabil 70 de minute incepand cu momentul validarii; poti sa schimbi 10 autobuze in acel interval de timp; momentul validarii este inscriptionat pe bilet.

    Pentru cei care se uita cu dispret la cei care nu prea isi permit sa isi cumpere bilete sau abonamente: ar fi bine sa recomande patronilor si guvernului o salarizare corecta pe teritoriul Romaniei. Munca in Romania nu trebuie sa insemne SCLAVIE. Sunt sigur ca daca romanii, in general, ar fi platiti corect, nu ar ezita sa isi cumpere bilete sau abonamente si nu ar mai conta atat de mult nici daca ne-ar face RATB-ul la aparatele de validat! Pana una-alta, pana sa fure romanul RATB-ul sau CFR-ul sau orice, sa nu uitam ca romanul e furat din start de stat si de patroni!

  • .. July 15, 2011 at 12:06 pm

    Da. Foarte bun articolul.
    Referitor la sechestrarea de persoane sau privarea de libertate :)
    Cum crezi ca ar reactiona un controlor daca din primul moment in care tu te simti privat de libertate (sau sechestrat in autobuz) ai pune mana pe telefon, ai suna la politie si ai face plangere pentru acest lucru. Pentru ca sa fim seriosi, daca esti femeie, iar ei abuzeaza prin forta fizica, impiedicandu-te sa cobori din autobuz, singura solutie asta ar fi. Ca barbat, nici o problema, nu cred ca au tupeul sa faca vreun fel de abuz.
    Sunt tare curios referitor la raspuns.

    • Urmuz Asachi July 15, 2011 at 12:12 pm

      mai nou au inceput sa umble in haite de cate 7-8 controlori+cel putin un jandarm si un politist cu ei!

  • .. July 15, 2011 at 1:09 pm

    Nu stiu, ca nu am avut niciodata treaba cu ei. Dar tot aud si aud …si iar aud. La un moment dat aveam impresia ca sunt cel putin zei. :)
    Asa da, dar in situatia cand sunt numai controlori? Daca pui tu mana pe telefon si suni la politie sa le faci o plagere pentru privare de libertate…

    • Urmuz Asachi July 15, 2011 at 2:52 pm

      Pai nu numai ca poti sa faci asta dar e chiar recomandat sa faci asta si nu numai cu controlorii ci cu oricine care incalca drepturile celorlalti in mod flagrant, doar asa ca se cred ei mai jmecheri cum ar fi de exemplu Politia Rutiera!

  • nimeni pe strada August 11, 2011 at 1:42 pm

    deci concluzia coborati impreuna cu controlorii si vedeti-va de drum :) din cate am inteles nu au dreptul sa te retina

  • Ela August 22, 2011 at 10:55 am

    Cardul nu trebuie “frecat” ci doar pus langa aparat.

  • Razvan Tataru August 23, 2011 at 9:01 pm

    Voi sunteti PERFECTI ? DOAR aceeia sa arunce cu “noroi”. Controlorii nu sunt Oameni ?****, mai cu Dragoste trateaza Chestiunile si ASUPRA ta o sa pogoare LUMINA si Obiectivele PRIND contur.

    DRAGOSTE si Pace

    • Urmuz Asachi August 24, 2011 at 8:28 pm

      Lumina zici? Care Lumina? Aia din miturile medievale? :) (apropo, te-am vazut in poarta. Arati inca bine :) )

  • Radu August 27, 2011 at 10:42 am

    Dar daca nu platesti amenda, ce se intampla?

    • Urmuz Asachi August 29, 2011 at 11:22 am

      iti ia Boc casa! (nimic)

  • Radu August 29, 2011 at 5:50 pm

    Pai atunci sa nu mai platim.

  • controlorii nu e oameni August 30, 2011 at 11:58 am

    Razvan Tataru, mananci cacat, iesi afara! Si ia-ti dracu medicamentele ca vezi luminite si extraterestrii.
    Dar pentru a-ti raspunde, da e si ei oameni, doar ca e corupti, mincinosi, jegosi… e o rasa aparte de oameni care ma fac sa vomit instant daca ii vad.

  • Reddog August 31, 2011 at 5:05 pm

    Buna ziua astazi la ora 8 si 20 am fost dat jos din autbuz de comunitari ……..in primu rand agentul constatator nu sa prezentat ma dat jos iam dat datele si iam zis ca tre sa plec …….aveam de sustinut examenul de bacalaureat el nu ma lasat …….mai vorbea si la pertu si ne facea tampti si ridica tonul…….practic nu am mai ajuns la examen din cauza lor retinanduma pana pe la ora 8-40 …am ajuns la scoala pe la 9 cei de la comisie spunandumi ca subiectele sau dat si si nu se mai poate face nimic…….practic erau 2 comunitari si 2 controlori ……pe noi neau prins 4 toti aveam de sustinut o proba pe care am pierduto din cauza lor……si din cate am inteles dupa ce le dau datele si semnez poate sa imi faca amenda si daca nu sunt la fata locului….primindo prin posta ………Deci va rog ajutatima ………Cum ar trebui sa sunte contestatia mea ……astept raspunsuri la reddog_raul@yahoo.com

  • sergiu September 5, 2011 at 3:55 pm

    si daca nu am semnat nici un proces verbal : si asta pentru ca nu am primit nici un proces verbal ” ce se poate intampla?
    Cand i-am intrebat de procesul verbal asta si pe controlori si pe jandarm mi-au spus ca nu se mai semneaza acel PV.
    M-AU ASIGURAT CA VOI PRIMI AMENDA ACASA AMENDA FIIND DE 150 DE LEI .
    Sincer nu mai inteleg nimic.I-am dat CI jandarmului mi-a bagat ceva intr-o statie de-a lui cred ca CNP si mi-a spus ca voi primi acasa amenda fara nici o alta explicatie.
    A mai fost cineva in situatia asta ?

    • Urmuz Asachi September 5, 2011 at 4:19 pm

      e ciudat. si probabil ilegal…

  • Alina September 8, 2011 at 10:25 pm

    Buna, mi-am luat si eu azi o amenda…care nici nu m-am urcat bn ca deja s-a oprit masina .. imi lasase mama un card reincarcabil care se presupune ca mai avea 1 calatorie, deci va dati seama ce a fost.. m-a dat jos i-am explicat situatia, m-am oferit sa mergem sa luam 1 bilet si a inceput sa traga d mine , toneta era la 50 de m, si sa cheme jandarmul… mi-a scris amenda si a zis ca in 48 d ore 50 d lei.. intrebarea mea este : daca nu e trecut nici 1 martor mai este valida amenda?

  • Dana September 9, 2011 at 5:46 pm

    salut..am patit-o si eu. am incercat sa fac cum scrie in articol, adica am vrut sa validez cum i-am vazut in statie, insa aparatul a piut ca nebunul, si apoi imdeiat s-au deschis usile si pana sa mai incerc o data sa validez a aparut mesajul control. a sarit pe mine madam, “da-mi buletin” , “nu am”, “sun la jandarmi, la 112″, “va rog”, a sunat, a comunicat statia etc si imi zice:” in 10 minute vin jandarmii”, eu…sensibila ca o vaca, m-am pus pe bocit, ca “va rog, ca nu mi-a luat aparatul, am gresit, abia mi-a expirat abonamentul: imi expirase pe acu 2 zile.” nimic. aia :”da-mi buletinu da-mi buletinu”. avea insa cardul activ la ea, si il baga in aparatul ala mobil al lor si imi zice :”ti-am luat datele de pe card si o sa-ti vina acasa amenda 1 milion jumate”. eu perplexa :| . cum adica? si nu mi-a dat nimic, nici constatare, nici proces verbal, nici vreo semnatura pe nimic. si au plecat. mentionez ca erau o femeie si un barbat. femeia cu gura mare, barbatul mutulica. am intrebat apoi disperata la o toneta ratb ce pot sa fac sa platesc acum, ca nu vreau sa platesc 150 de lei acasa…si tanti imi spune ca nu poate sa imi vina amenda fara proces verbal. ce sa cred?

    • Urmuz Asachi September 9, 2011 at 6:18 pm

      E clar ca e ilegal asa ceva. Pe sistemul asta, oricine iti vede cardul de credit peste umar, poate sa-ti dea amenda, nu? Daca intr-adevar primesti amenda, trebuie sa stii ca legea cere sa existe doi martori etc. Cel mai bun lucru e contestatia la judecatoria pe raza careia domiciliati. (Nu sunt avocat si nu dau sfaturi legale. Imi stiu insa drepturile de cetatean si as vrea ca toti concetatenii mei sa si le stie si ei)

  • Dana September 9, 2011 at 5:47 pm

    P.S. am uitat sa mentionez ca n-a venit nici un jandarm.

  • Dana September 9, 2011 at 11:18 pm

    multumesc:) faceti un lucru bun, sa stiti:)

    • Urmuz Asachi September 9, 2011 at 11:35 pm

      stim :)

  • 'nea Marcel September 21, 2011 at 3:22 am

    Ce vorbe?ti, m? … dac? aflam mai devreme cum s? doborâm sistemul ajungeam departe azi; ho?ii strig? ho?ii!! Felicit?ri, e?ti mai român decât românii! Îmi pare r?u c? ?i-am f?cut trafic.

  • SunTzu September 21, 2011 at 4:31 pm

    nu stiu daca am voie sa postez un link , dar voi incerca , cu scuzele de rigoare daca nu e ok . ==> http://www.jurnalul.ro/cautare/tag/controlor-ratb-49828.html este un articol impartit in 4 episoade facut de la cei de la jurnalul pe tema asta. e foarte tare articolul daca ai ceva timp de pierdut. Oricum bun si articolol de aici. felicitari. Adaug site-ul vostru la bookmarks , ca e bun de citit prin pauza de masa :)

    • Urmuz Asachi September 22, 2011 at 11:59 am

      Ai voie sa postezi link si multumesc ca adaugi pardaful la bookmarks…Despre articol insa, ce meserie mai buna decat controlor pentru un angajat al trustului securistului cu tablou cu el insusi deasupra capului?! :)

      E un articol prost, care nu prezinta poza mai mare a lucrurilor si anume faptul ca RATB functioneaza in ilegalitate! Bucurestenii sunt jefuiti zilnic de RATB in primul rand prin calitatea execrabila a transportului la orele de maxim, in al doilea rand prin faptul ca nu se acorda transfer pe aceeasi ruta (cu alte cuvinte se face discriminare tarifara!), in al treilea rand prin salariile imense, comparat cu salariul mediu pe economie, al soferilor RATB, care au santajat prin greve ilegale ca sa le obtina,si care sunt de fapt O GAURA care e acoperita de la buget de catre RATB, respectiv din banii de taxe ai …tuturor romanilor! Transportul public ar trebui deci sa fie GRATIS!

      Mergand fara bilet nu numai ca nu ar trebui considerat furt ci DATORIE CIVICA menita sa responsabilizeze autoritatile!

  • Marius September 29, 2011 at 6:34 pm

    No coment, bookmarks

  • Dana October 2, 2011 at 3:50 pm

    Sunt complet de acord cu tot ce ai spus tu. Problema nu este ca nu m-am gandit sa actionez cum ai specificat (cu siguranta asa ar fi echitabil), ci ca imi este efectiv teama de controlori.
    Am fost martora de nenumarate ori la abuzuri din partea controlorilor, atat verbale cat si fizice! Si in cazul asta (ma refer la momentul cu pricina, nu dupa) ce e de facut la cei 158 Cm ai mei inaltime si 50 Kg? Unde sa fac reclamatie? La RATB? La Politie, alti ametiti corupti?
    Imi cunosc drepturile, dar asta nu inseamna ca nu ma feresc de pusca daca e indreptata asupra mea.

    • Urmuz Asachi October 2, 2011 at 5:04 pm

      Ai absoluta dreptate sa actionezi dupa puteri. Sfatul meu e sa nu faci DECAT ceea ce crezi ca merita sa faci iar in cazul tau ar fi ca probabil sa-ti achiti calatoria.

  • razvan October 13, 2011 at 10:08 am

    Sugerati sa coborati din autobuza sa ,,sa rezolvati ” problema (asteapta spaga ca pe Mos Craciun ) si va vedeti frumos de drum ,nu au dreptul sa va retina(in prealabil nu dati nici-un act).

    Mai frumos e cand exista control cu jandarmi.Opresc autobuzul intre statii ,cate 1 controlor la fiecare usa care urla si se crede mai autoritar decat Obama (ca acum este cu jandarmii) si incep sa controleze 1,2 persoane la ochi.Problema e ca pana sa inceapa ,lasa libera usa si cine vrea coboara si isi vede de drum.Acest scenariu il vad cam la 2,3 zile deoarece trec printr-o zona unde e des acest filtru.
    In afara de faptul ca sunt foarte aroganti si sufera de autoritate au si niste fete de corupti si idioti.
    Se urca in autobuz si iti flutura un carton in fata ,Nu se prezinta ,Nu iti cer politicos un bilet sau abonament.

    • Urmuz Asachi October 13, 2011 at 11:42 am

      Acele “filtre” sunt ilegale din moment ce interfereaza cu serviciul pentru care calatorii cu abonament de exemplu, au platit. Calatorii care au platit, au platit ca autobuzul sa se miste, nu sa ramana stationat ca sa verifice ei pe ma-sa. Cand ai dat banii pe bilet sau abonament, nu ai semnat si un act prin care iei la cunostinta ca s-ar putea sa fii stationat in trafic de jandarmi+controlori, pe timpul tau, ca sa faca ei razii ca pe vremea Sigurantei fasciste! Eu am facut scandal enorm cand au incercat sa opreasca autobuzul in care eram, s-au aliat si ceilalti calatori iar controlorii cand au vazut, au fugit de-au rupt pamantul lasand autobuzul sa plece.

  • cristina October 25, 2011 at 2:14 pm

    Daca am refuzat sa ma legitimez, doar au verificat cardul cand scria pe monitor Control, pot sa isi transfere pe cardul lor de controlori datele mele personale pt a ma amenda? ei m-au ameninta ca pot sa-mi faca rau, k mi-au luat oricum datele, chiar daca nu m-au legitimat… poate cineva sa ma lamureasca?

  • Ana November 1, 2011 at 10:46 pm

    Hei! :) Azi am patit-o si eu. Merg doar o statie cu RATB-u pana la metrou aproape in fiecare zi. Si eu verific daca scrie “Control” pe aparate cand intru si ma uit prin masina, insa azi s-a intamplat. Nu a vrut sa rezolvam altfel problema, 50 lei nu aveam la mine, asa ca mi-a zis ca imi trimite amenda acasa. (adica tripla-150 lei) Superb, mi-au stricat toata ziua. Buletin nu am avut la mine (chiar daca il aveam, nu le aratam), insa mi-au vazut numele si data de nastere pe abonamentul meu RATB (expirat) . Nu am semnat nimic, nu am vazut vreun proces verbal. Deci sa ma astept sa primesc amenda acasa sau…?

    • Urmuz Asachi November 1, 2011 at 10:51 pm

      S-a mai dezbatut chestia asta: e vrajeala lor. Daca ține si scoti banii pe loc, ține. Daca nu, aia e :) E nu numai ilegal, dar si imposibil sa-ti trimita amenda doar cu datele de pe cardul de abonament. ar face-o oricui doar ca sa-si faca norma, nu crezi?

  • nelluu... February 14, 2012 at 5:43 am

    Prietene ai gandirea si comportamentul foarte daunatoare pentru societate, bati campii si spui numai prostii. Ce spui tu este o mare jignire si bataie de joc la adresa celor care toata viata platesc si tin in spate gunoaie ca tine care se cred prea importante si ” speciale ” ca sa se comporte corect, normal si cu respect fata de semeni si societate. Dupa ce recunosti cu nesimtire ca eviti plata transportului si mai si inciti lumea sa iti urmeze exemplul mizerabil ar fi bine si normal ca RATB-ul sa te identifice si sa ti se refuze accesul in orice mijloc de transport in comun din Romania chiar si daca ai vrea sa platesti. Ce tupeu obraznic ai spui ca RATB-ul traieste pe spatele tau cand tu declari ca circuli fara sa platesti, la fel si cand faci referire la conditiile de transport care oricine poate vedea ca s-au imbunatatit si modernizat considerabil si continua mentinand un pret al calatoriei destul de redus si astea nu din banii tai ci din investitii proprii fiind regie autonoma. Personal am constatat ca in Germania exista autobuze chiar mai naspa si mai vechi ca cele din Bucuresti dar acolo platesti 2 euro calatoria si in cele mai multe cazuri la urcare asa ca multe gunoaie ca tine nu mai beneficiaza de increderea ca sunt corecti si platesc ca in Bucuresti iar daca nu platesc merg perpedes.Personal cred ca RATB-ul este prea permisiv cu cei ca tine, ar trebui sa se faca amenzi mai mari de platibile pe loc sau care se transforma rapid in ore de munca in folos comunitar sau in cadrul RATB ( sa speli, sa cureti autobuzele ) si sa te retina controlorii pana te preia politia sau Jandarmeria care sa iti mai dea si ei o amenda in plus pentru deranj, costuri de deplasare, refuz de legitimare sau plata amenzii pe loc daca nu crezi ca este normal si corect sa iti platesti calatoria la un pret destul de redus si poate in cel mai modern mod din Europa chiar daca te prefaci sau chiar nu sti sa folosesti acele aparate galbene de validat la fel cum majoritatea calatorilor corecti o fac ! Anumite grupuri de tigani sau indivizi mai agresivi nu sunt amendati sau bagati in seama de controlori din acelasi motiv pentru care nici tu nici altii nu ar face-o, asta nu inseamna ca nu trebuie sa mai amendeze restul calatorilor care nu platesc calatoria iar mai nou in multe din mijloacele de transport exista monitorizare si inregistrare video care contribuie oarecum la evitarea multor evenimente de agresiune, furt, talharie, etc., masinile sunt dotate cu statii radio iar soferul poate sa ceara repede ajutor din partea Jandarmeriei sau Politiei dupa caz.

    • Urmuz Asachi February 14, 2012 at 10:55 am

      Bineinteles ca ai simtit revolta in gushe si ai vrut sa-mi arati tu, sa ma pui tu la punct si sa-mi spui verde in fata ce crezi tu, nu? Ei bine, e clar ca esti un taran prost, ca n-ai citit TOT articolul pana la capat si n-ai inteles nimic! Ma obosesc sa-ti raspund pentru ca ai scris mult, nu de altceva.
      Am doar un raspuns simplu: RATB e subventionat din banii publici care inseamna taxele mele! Nu am cerut eu sa merg cu autobuze Mercedes si personal ma doare in cur ce marca e autobuzul cu care merg, atata timp cat vine la timp si nu ma ploua in cap! Nu vreau sa platesc pentru brand si doi, nu vreau sa sponsorizez jaful cu contracte oneroase din RATB!

      Cat despre treaba cu sa ma identifice pe mine RATB, ei bine, RATB m-a identificat si nu o data, dar cum am un punct de vedere valid, sunt si ei de acord cu mine asa ca ma lasa in pace decat sa-si puna un proces in cap pe care-l vor pierde sigur. Multumit? Te simti penibil? Acum mori!

  • nelluu... February 14, 2012 at 5:55 am

    Oameni buni GINDITI-VA ca daca la fiecare urcare intr-un mijloc de transport in comun platiti calatoria asa cum este normal si corect aceasta discutie despre cat de aroganti, nesimtiti, corupti sau cum vreti sa le spuneti sunt controlorii si autoritatile nu ar mai exista si nu si-ar mai avea rostul. Personal circul de multa vreme si destul de des cu RATB-ul, platesc de fiecare data, am fost controlat de multe ori si nu mi s-a parut nimic in neregula sau abuziv din partea controlorilor insa repet platesc calatoria. Intr-un caz am uitat sa validez cardul, am fost prins , i-am explicat frumos controlorului ca am uitat iar acesta mi-a validat cardul apoi mi-a spus sa fiu mai atent si m-a iertat intr-un mod politicos.

  • stefan February 20, 2012 at 5:42 pm

    e 25 lei abonamentu pe toate liniile daca esti student….

    e mult? duceti-va in strainatate sa vedeti cum e.

    singurul lucru adevarat, corect si bun de luat in seama e faptul ca dupa ce ai luat un bilet si trebuie sa schimbi alt mijloc de transport calatoria anterioara nu mai este valabila. Dar despre acest lucru am inteles ca s-a vorbit in sedintele ratb si metrorex si se afla inca in dezbatere.

    Concluzia? Mai tineti-va gura, exemple ca voi duc lumea de rapa! Nu mai traim in era Criticismului! Sunt alte metode de a aduce schimbrea.

    • Urmuz Asachi February 20, 2012 at 5:45 pm

      Si sa inteleg ca te-ai gasit tu, Gigi Gusterica, sa ne pui la punct, sau ce?

  • Clickuie apasat! Imprimi mai multe copii...